Az idei Dakar npes hazai meznybl kevesen rtek clba Szeneglba,
mutatva, hogy nehz terep volt, illetve sokadszor szemlltetve, hogy a technikai
sport nagy primadonna – kiszmthatatlan, de ettl is szp.
Volt mr gy, hogy annyira fradt, hogy amikor a munkahelyre vezet, csak
azrt jut el oda, mert minden benne van a legbelsbb memrijban? Ha volt, mg
akkor sem tudja elkpzelni, milyen lehet a Dakaron versenyzk mg egy knnyedebb
napja sem. Nyaralt mr homokos tengerparton? s volt, hogy hirtelen meghezve,
vagy megszomjazva mondjuk ktszztven mtert prblt mr szaladva megtenni a
part melletti halsthz? Ha igen, tvoli elkpzelse lehet, milyen lehet nyakig
r homokban autval teljesteni a kt htig tart versenyt.
Sajnlni senkit nem kell, mert a versenyzk maguk
vllaljk a megmrettetst, radsul minden amolyan vszprogramba ll t
bennnk, miutn megtrtnt a gp tvtel. A karcsonyi bejglitl elnehezedve,
betompulva rkezik az ember a rajt helysznre. Azt se tudja hol van nyilatkozta
Kis Sndor. Majd ahogy megtrtnt a gptvtel, minden fjdalom, nyavalygs,
problma megsznik. Csak a versenyre koncentrlsz. Fitt vagy. Aztn kiszllsz az
autbl, megint fj mindened, jn az izomlz, fradt vagy s nygs. Az idei
Dakar igen nehz volt, ez bizonytja, hogy sokan nem jutottak el a clnak
kijellt rzsaszn-t partjra. nmaga a terep volt roppant nehz, mg
szerencse, hogy az tvonalat rszletesen ler itiner amibl a navigtorok
mondjk, hogy hrom felkiltjeles rok 700 mter jobbra! Az
pontosabb volt, mint a korbbi vekben. Ha 700 mternl mg sincs itt ott az a
frnya rok, ell a kisrdg a versenyz agyban, nem meri gy nyomni a gzt s
ez komoly percvesztesgeket okozhat, radsul bosszant is. Az autsoknl a
Szalai-Bunkoczi pros rt csak be (29.), a motorosoknl Varga kos (60.), mg a
kamionosoknl Darzsi- (17.) s a Szobi- vezette (25.) egysgek. A 2005-ben 18.
helyezst elrt Palik Lszl motorhiba miatt mr Spanyolorszgban kiszllt, majd
az idei Dakaron a magyarok kzl meggyzen a legjobban teljest Kis Sndor,
Czegldi Pter pros versenynek Paul Belmondo vetett vget. „gy terveztem,
hogy szpen elhaladgatunk a 30. hely krnykn, aztn majd a hrom nagy
homokozs kivgjuk a rezet, mint tavaly is. Ez a hrom nap dnti el a Dakar
sorst! Belmondo ettl a lehetsgtl fosztott meg minket” –foglalja ssze Kis.
A filmsztr fia egyszeren beleszaladt Kisk kocsijba, amelyik tbb, mint szz
mtert prgtt a dnk kztt. A szervizcsapat zsenialitsnak ksznheten
villm gyorsan j autt varzsoltak a baleseten srlt Nissanbl, Kisk mgis a
hazatrs mellet dntttek. A versenyz akkor is nyilatkozott: „ Varzsolni
sajnos mg mi sem tudunk. Srltek a bukcsveink is, nem beszlve arrl, amit
csak ksbb vettnk szre, hogy a benzintankunk is mr kt centimterrel
elmozdult az eredeti helyrl. Ez norml terepen nem okoz gondot, hiszen
biztonsgi gumitankrl van sz, melyet masszv aclvz rgzt. Viszont
vszhelyzet, ne adj isten egy jabb bukfenc esetn, belegondolni se merek, mi
trtnhetne. Egy sz, mint szz, nem szeretnm, hogy benzinben gjnk el.
Hazamegynk.” Ez a legszomorbb sz, amit a versenyznek a cl eltt ki kell
mondania: Hazamegynk. Kis mgis kimenti Belmondt, mert az embernek a
sivatagban nincs trrzete, ugyanis nincs egy tereptrgy, ami viszonytsi
pontnak szolglhatna. Belmondo valsznleg eltvedt s akkor trt vissza a
plyra. Kisk ppen egy nagy port felver kamiont elztek, amikor a francia
beljk szllt. „Azt nem hiszem hogy a kamion porban nem ltott minket. Csak az
lehet, hogy a trrzke elvesztse miatt karamboloztunk.” Pedig Kisk a utja
idn nagyon j volt. Egy egyszer mrtkegysget vezettek be a versenyzk ennek
az egzakt mrse: hny keszty fogy el a Dakar alatt. Tavaly hrom prat
emsztett fel a szerels. Idn a hat nap alatt mg nem kellet cserlni, vagyis
szinte csak leporolni kellet a Nissant. „Minardink volt tavaly Ferrarink idn:
fl gzzal is jobban mentnk.” Vallja be Kis Sndor. „Ha rossz az aut, minden
bajod van: gy rzed szort a sisak, szomjas vagy, rz az aut. Mint a
bokszolknl: sd a testt, frad a fej! Ha j minden, pihenten vgsz neki,
etapnak. Pont a baleset eltti estn gondoltam vgig, hogy eddig minden szpen
ment, mint ha csak ujjgyakorlat lenne.” Jvre ugyan gy az elejrl indulhatnak
Szalaik, Palikk s Kisk is az gy nevezett prioritsi rendszer miatt. „ Idn
hla a csapattrs, Palik Laci tavalyi j eredmnynek mgtte a 19. helyen
rajtolhatunk, valszn jvre is elindtanak minket az els 30-ban. Ha
prioritsos vagy, az mr j.” Foglalta ssze Kis. Mi jvre is vrhatan sok
magyarnak drukkolhatunk, br ez sok mindentl fgg. Szalai Balzs, mint fontos
mint fontos krlmnyt a sikeres rajtolshoz, a szponzorok hsgt is kiemelte.
Mivel a kimutatsok szerint egyre npszerbb a verseny a magyar kznsg eltt,
nyilvnval hogy ez is knnyebb lesz.
|