Oldtimerek : Packard 120B LeBaron Convertible Victoria |
Packard 120B LeBaron Convertible Victoria
2006.04.22. 11:19
1936 Packard 120B LeBaron Convertible Victoria
Vannak olyan tpusok az autzs trtnetben, amelyek meghatrozan befolysoltk a technika fejldst, s az emberek akr vtizedek mltn is emlkeznek rjuk. A Packard 120-as sorozatt tbbnyire nem soroljk ezek kz. Azonban olykor nem szksges, hogy egy egsz modellcsald berja magt az automobilizmus trtnetbe, sokszor elg, ha csak egy-egy klnleges verzi, ritka kivitel szerez magnak hrnevet. Az elkvetkezendkben egy ilyen autt szeretnk bemutatni.
A harmincas vek elejn, a nagy gazdasgi vilgvlsg idszakban a Packard Motor Corporation sznja sem llt tl jl. Az addig kizrlag luxusautkat gyrt cg termelse az 1929-es 55 000 darabrl 1933-ra elenysz 4800 pldnyra zuhant. A tendencit az idkzben megjelen j modellek, a Twin Six s a Light Eight sem tudtk meglltani. A cg kasszi lassan kirltek, s mivel – ellenttben a Cadillac-kel s a Lincolnnal – a vllalat mgtt nem llt egy tkeers mammutcg, az 1899 ta ltez gyr trtnete sorn elszr csd kzeli helyzetbe kerlt.
A vezetsg eltt kt lehetsg llt: vagy bznak a csodban, s a gyr csendes agnival kimlik (ahogy tette azt a Marmon, a Hupmobile s a Pierce-Arrow is), vagy pedig egy utols, mindent eldnt lpsre sznjk el magukat.
Ha eddig nagy, gyors s fnyz, de drga autkat gyrtottunk, akkor ezek utn mirt ne gyrthatnk kicsi, gyors s fnyz, de olcs kocsikat? – tettk fl a krdst. A vlasz pedig az 1935. janur 5-n megjelen 120-as modell volt. Ellenttben a Skoda hasonl nev tpusval, itt a jelzs nem a hengerrtartalomra, hanem a tengelytvra utal, ami jelen esetben 120 hvelyk, vagyis tszmtva „mindssze” 3048 mm, ami azonban Packard-mrcvel mrve igencsak rvidnek szmtott. A meghajtsrl egy 282 kbhvelykes (4622 cm3), 110 lers, soros nyolchengeres motor gondoskodott. Az aut sajt kategrijban ugyan nem szmtott olcsnak, azonban nagy teljestmnye s kitn kidolgozsa miatt azonnal sikeres lett, mr az els fl vben tbb, mint 25 000 pldnyt adtak el belle. Ezzel a Packard megmeneklt a vlsgtl; bevlt a koncepci, miszerint ksztenek egy autt azoknak, akik mindig is szerettek volna egy Packardot, csak eddig nem engedhettk meg maguknak.
1936-ban a karosszria tbb mdostson esett t, ezek kzl a legfontosabb, hogy az addig htrafel nyl els ajtk ekkortl kezdve elre nyltak. Jelentsebb ennl a motor izmosodsa, amely ezek utn 120 lert teljestett, ezltal lehetv vlt a 85 mrfldes rnknti sebessg (136 km/h) elrse is, ami nem egy nagyobb kocsinak is becsletre vlt volna. Tbbek kztt ezrt is vlasztottak egy 120B Convertible Coupt az az vi Indy 500 futam felvezetautjv. Mint az akkoriban szoks volt, az alap Convertible-knek csak 2 fedett lsek volt, a msik kt utas a csomagtartbl kihajthat, igen knyelmetlen ptlseken utazhatott. Azonban a tehetsebb vsrlk krben igny mutatkozott fedett, ngy-tlses kabrik irnt is, amelyek ltalban a Victoria nevet kaptk. A 120-asbl azonban egszen 1938-ig nem kszlt ilyen verzi, amikor is minden ls fedett vlt az alap kabrikivitelben is. Kivve ezt az egyet.
Mint oly sok akkori aut, ez a kocsi is specilis megrendelsre kszlt, ami azt jelentette, hogy a gyrban csupn a jrkpes alvzat ksztettk el, amelyet azutn egy fggetlen karosszriacghez szlltottak, jelen esetben a LeBaronhoz, ahol a vev kvnsgai alapjn alkottk meg a kasztnit. A LeBaron egyike volt az USA leghresebb tervezirodinak, a Packarddal pedig mr hossz vek ta tartottak fenn gymlcsz kapcsolatot.
Mivel egyedi darab, a kocsi sok olyan tulajdonsggal rendelkezik, amelyeket az alapmodelleknl nem tallni meg. Ilyen pldul a rszben alumniumbl kszlt kocsiszekrny, miltal az aut tmege mindssze kb. 3500 font (1575 kg). Csak sszehasonltskppen: a kevsb knyelmes alap Convertible tmege 3625 font volt. A tetszerkezet angol mintra gynevezett hrompozcis kivitelben kszlt: csak a vezet mgtti tetrszt kell lehajtani, a vezet feletti tetrsz egyben leszerelhet. Ez a megolds fleg tavasszal idelis, amikor az utasok mr szeretnk lvezni a friss levegt, de a hideg huzattl szeretnk megkmlni magukat.
A bels tr is ignyesebb kivitel, a ktszn brkrpitozs pldul egyltaln nem volt megszokott ebben a kategriban, s a mszerfal festse is egyrtelmv teszi, hogy nem htkznapi kocsival van dolgunk. Furcsa mdon azonban az autt nem szereltk fel az els srvdkbe sllyesztett ptkerekekkel, ami viszont igen npszer kiegszt volt a harmincas vekben. Ehelyett az aut a csomagtrben elhelyezett szimpla ptkereket kapott. Erre azrt is volt lehetsg, mert a rakteret szokatlanul nagyra szabtk, amivel kt legyet tttek egy csapsra: egyrszt javtottak a kasztni eszttikumn, msrszt elhagyhattk az akkoriban megszokott, a farrszrl lehajthat, kofferek rgztsre szolgl csomaghidat. A kls fnyezs mr nem ilyen klnleges, a Premet Tan nvvel illetett szn szerepelt a Packard gyri katalgusban is.
Az autt eredetileg az American Tobacco elnknek rendelsre gyrtottk. Trtnete azta is pontosan dokumentlt: nhny vvel ezeltt a kanadai RM restaurtormhelynl teljes feljtson esett t, s a nagykznsg a Pebble Beach s Amelia Island auts szpsgversenyeken is megcsodlhatta a kocsit. Emellett pedig a History Channel egy rs Custom Bodied Cars cm msorban is szerepelt az aut.
Mindezek tudatban rthet, hogy ez az ritka madr klnleges rtket kpvisel, mind tvitt, mint anyagi rtelemben. A kocsi nemrg elad sorba kerlt, ra pedig nem alacsony: 165 000 dollr. Els hallsra elkpeszten magas sszeg, fkpp, hogy ennyirt akr mr egy V12-es Packardot vagy egy V16-os Cadillac-et is kaphat az ember, ha szerencsje van. Azonban ne felejtsk el, hogy ez a kocsi tkletesen eredeti llapotban pompzik, gy, ahogyan 1936-ban kigrdlt az utcra, emellett pedig biztosak lehetnk benne, hogy az egsz vilgon egyes-egyedl neknk van ilyen autnk. Ez az rzs pedig sokaknak megr ennyi pnzt, st, akr mg sokkal tbbet is.
Mszaki adatok
Tpus: |
1936 Packard 120B |
Motor: |
Soros, nyolchengeres, karburtorral |
Motorszm: |
X27,501 – X82,637 |
Vezrls: |
Oldalszelepelt (SV) |
Lkettrfogat: |
4622 cm3 (282 cui) |
Furat x lket: |
82,6 x 108 mm (3,25 x 4,25 in) |
Teljestmny: |
120 LE (88,3 kW) 3800 ford./min |
Vlt: |
Hromfokozat manulis, szinkronizlt |
Vgsebessg: |
136 km/h (85 mph) |
Tengelytv: |
3048 mm (120 in) |
Pldnyszm: |
55 136 db |
Fotk az Auts Kpeknl!
By Jerome
Forrs:
www.significantcars.com
www.conceptcarz.com
www.packardclub.org
|