Mercedes-Benz 300 SL
2006.04.12. 23:36
Mercedes-Benz 300 SL – Szrnyas fejvadsz
Tartozom egy vallomssal. Valjban sosem szerettem a sportkocsikat. Legtbbjk kicsi, szks, olykor nem is olyan szpek. Azonban egy katartikus lmny vltoztatott ezen. 2004-ben, az els Mercedes-Benz Classic csillagtra alkalmval volt szerencsm lben tallkozni egy, a stuttgarti Mercedes-Benz Classic Centertl a verseny alkalmra klcsnkapott 300 SL Roadsterrel. Lehengerl ltvny volt, a motor hangjtl pedig mg a legedzettebb autsok is eszket vesztettk volna. A 300 SL a kifinomult nmet elegancia s az aszfaltszaggat teljestmny tallkozsa. ppen ezrt rdemes feleleventeni a mind a mai napig rajongott modell trtnett.
A vilghbor elvesztse utn Nmetorszg helyzete nem volt tl rzss. Az orszg ipari ltestmnyeinek tbbsge megsemmislt, a szovjetek jvttelknt rengeteg termelberendezst elszlltottak, s a megmaradt is cgek csak nagyon nehezen tudtk jraindtani a termelst. A Daimler-Benz is hasonl problmkkal kszkdtt, sokig csak a hbor eltti, kzpkategris 170-es tpust (W 136) ksztettk. A fejleszts azonban nem llt le, ennek eredmnyeknt jelent meg 1951-ben a 220-as (W 187) s a 300-as (W 186) modell.
Azonban ms tren is vltozst hozott az 1951-es esztend. Jlius 15-n a vezetsg dntst hozott arrl, hogy elindtjk egy j sportkocsi fejlesztst. A cl nem titkoltan az volt, hogy a Mercedes megismtelje a versenysportban a harmincas vekben elrt legends eredmnyeit, s ezltal tovbb fnyestse nemzetkzi hrnevt. A W 194-nek keresztelt kocsi els prototpusai mr az v szn prbakreiket futottk a Nrburgringen, ksznheten a kitn mrnkgrdnak. A projekt fnke az a Rudolf Uhlenhaut volt, aki korbban maga is szp eredmnyeket rt el autversenyzknt. A kocsi kifejlesztsn munklkodott tovbb Franz Roller, Manfred Lorscheidt s Ludwig Kraus is.
A kocsi az 1952-es Mille Miglin mutatkozott be a nagykznsgnek, s azonnal szenzcis eredmnyekkel zrta a versenyt: az idkzben 300 SL (Sport Leicht = knny sportkocsi) nvvel jelzett autk a 2. s a 4. helyet szereztk meg az 1000 mrfldes futam sorn, s a gyztes Ferraritl mindssze 5 msodperccel maradt le a msodik befut. Mg rdekesebb az eredmny, ha tudjuk, hogy az M 194 jelzs motor ekkor mg „csak” 166-171 LE-t adtak le, br az v vgre a fejlesztsek kvetkeztben elrtk a 200-at is. Az erforrs egybknt a 300-as luxuslimuzin (a hrneves „Adenauer”) 2996 cm3-es, soros hathengeres motorjnak tovbbfejlesztett vltozata, amely eredetileg 115 lers volt.
A remek kezdst tovbbi sikerek kvettk: megnyertk a berni Grand Prix-t, majd a le mans-i 24 rs futamon ketts gyzelmet arattak. Ezt kvette a Nrburgringen aratott hrmas gyzelem. Ezen a versenyen futamon kvl elindtottak egy kompresszoros motorral (jelzse: M 197) szerelt, 230 lers prototpust is, de a hengerfej tlzott tforrsodsa miatt elvetettk az tletet. A Mexikban rendezett Carrera Panamericana orszgti versenyrl is szp eredmnyekkel trtek haza. Az amerikai kznsget lenygzte mind az aut formja, mind a hatalmas teljestmnye. Ennek ksbb mg nagy szerepe lesz az utcai verzi megszletsben.
sszesen 10 pldny kszlt a W 194-esbl. Vagyis… Ez gy nem pontos. Kszlt 11. darab is. A „Hobel” (gyalu) a W 194-es tovbbfejlesztsbl szletette 1953 legelejn, 194010000011/52 alvzszmmal. Az aut knnytett, ramvonalasabb kasztnit kapott, ezen fell a motort 215 lerig tuningoltk fel, s M 198-as jelzst kapott. Vgl azonban a tl magas gyrtsi kltsgek miatt a kocsit sosem vetettk be „lesben”.
A 300 SL trtnete nem lenne teljes a W 196-os emltse nlkl. Ez valjban egy Grand Prix-versenyaut volt (ez a mai F-1 versenyeknek felel meg), de konstrukcija sokban hasonltott a 300 SL-re (csvz, hts lengtengely). 1954-ben s 1955-ben Juan Manuel Fangio 41 vilgbajnoki pontot autzott ssze vele. Szokatlan megolds volt, hogy a karosszria teljes szltben befedte a kocsit, de ksbb a slycskkents rdekben kszlt nyitott kerekekkel szerelt verzi is, a msikat ksbb mr csak a gyors plykon indtottk, ahol sokat szmtott a jobb lgellenlls. A W 196-osok az akkori versenyszablyoknak megfelelen 2,5 literes, nyolchengeres motorral futottak
1954 s 1955 msik sikeres versenyautja a 300 SLR volt. Ezzel arattk az SL-ek mai napig legfontosabb gyzelmt: 1955-be Stirling Moss elsknt futott be a Mille Miglin. Az SLR a W 196-os 3 literre nvelt hengerrtartalm, nyolchengeres motorjt kapta. A kocsi jellegzetessge volt a „lgfk”, ami egy sofr mgtti panelt jelentett, mely az zemi fkre gyakorolt nyoms fggvnyben felllt, ezzel is elsegtve a lassulst, majd a fkhats megsznsvel jra visszacsukdott a helyre. Az SLR-bl 2 darab Coup is kszlt, melyek alapja a rendes nyitott SLR volt, de csukott kasznival s a 300 SL szrnyas ajtival. Az egyiket maga Rudolf Uhlenhaut hasznlta. Ugyan az aut kvlrl nagyon hasonlt a standard Gullwingra, de van nhny jellegzetes klnbsg: nincs hromszgablak az ajtk mgtt, nincs „szemldk” a hts kerekek fltt, s az orr-rsz jval ramvonalasabb. A nyolchengeres motor 300 lert teljestett, amely 290 km/h-s sebessget tett lehetv – mindezt 1955-ben! Ennek azonban ra volt: a motor irgalmatlanul hangosan mkdtt. Mindkt kocsi ltezik ma is, a mr emltett MB Classic Centerben tltik reg napjaikat.
Egy 1955-s esemny azonban hossz vekre vget vetett a Mercedes-Benz sportban val rszvtelnek. A le mans-i futamon Pierre Levegh egy 300 SLR-rel becsapdott a kznsgbe, a sajt s sok nz hallt okozva ezzel. Az ’55-s szezont mg befejeztk, de utna kivonultak a versenyzsbl, amely tl veszlyess vlt, s a Mercedes mris tl nagy rat fizetett a sikerekrt.
A gyzelmek azonban nem vrt eredmnyt hoztak, ami legfkppen az ’52-es Carrera Panamerichoz kapcsoldik. Az amerikai kznsg a verseny utn levelek szzaival kezdte bombzni a Mercedesek egyeslt llamokbeli importrt, Maximilian E. Hoffmannt, kvetelve a versenyaut utcai vltozatt. A stuttgarti kzpontban azonban eredetileg szba sem kerlt a szriagyrts, sem a kereskedelmi forgalmazs. Hoffman azonban addig-addig gyzkdte a vezetsget, miszerint legalbb 1000 autra lenne vsrlja, hogy 1953 kzepn zld utat kapott az utcai 300 SL (W 198) s kisebb testvre, a 190 SL (W 121) gyrtsa. A kocsi bemutatsa kevesebb, mint hat hnappal a vezetsgi engedly megadsa utn volt esedkes, lvn akkor tartottk a New York International Motor Sports Show-t, amely akkoriban az USA legfontosabb autkilltsnak tartottak.
A Daimler-Benz mrnkei most sem hazudtoltk meg nmagukat, s vgl az 1954. februr 6-14. kztt megrendezett Motor Show-n bemutattk a nagykznsg szmra is elrhet 300 SL Coupt (W 198). Az aut csvza mr nmagban is szenzci volt, a kznsget azonban a felfel nyl szrnyas ajt fogta meg igazn – innen is kapta becenevt: „Gullwing”, vagyis „sirlyszrny”. A hiedelemmel ellenttben azonban ez nem ncl blikfakk volt, hanem praktikus okokbl szletett meg. A hromszg formban sszehegesztett csvekbl ll vz minimlisra cskkentette a slyt, de maximlisra nvelte a vr merevsgt. Mind hz- s nyomszilrdsga, mind pedig torzis ellenllsa elsrang volt, emellett a vz tmege mindssze 82 kg volt. Azonban a csvek az aut oldaln tl magasan futottak, ezrt a hagyomnyos ajtk alkalmazsa lehetetlenn vlt – a problma megoldsra lltak el a mrnkk a tet egy rszvel egytt felnyl szrnyas ajtval. Ms krds, hogy ez a ki- s beszllst gimnasztikai mutatvnny tette. Az ajt nyitst teleszkpok segtik, emellett az aut formjt a kilincsek sem trik meg, egy a zr elfordtsval kiugr sllyesztett karnak ksznheten.
A karosszrinl is elsdleges volt a sly cskkentse, ennek rdekben alumniumbl kszlt a motorhztet, a csomagtrfedl s az ajtk is. Ennek ksznheten a komplett aut ptkerkkel, tartozkokkal s zemanyaggal egytt 1295 kg volt. Extra pnzrt a vsrlk teljesen alumnium kasztnit is rendelhettek, ami 80 kg-mal kisebb ssztmeget jelentett, de mindssze 29 SL-t rendeltek ezzel az extrval.
A technikai berendezsek j rsze a 300-as limuzinbl rkezett, mg a motor a Hobelben mr alkalmazott, az addig triplatork Weber-karburtor helyett Bosch kzponti benzinbefecskendezvel felszerelt, 215 lers M 198-as lett. Ez a hts tengelyttteltl fggen akr 260 km/h-s vgsebessget is biztosthatott a kocsinak. Az alap tengelytttel 1:3,64 volt, ez 235 km/h sebessget s krlbell 10 s gyorsulst jelentett 0-rl 100 km/h-ra. Kvnsgra ezt 1:3,89-re vagy 1:4,11-re mdostottk, ami jobb gyorsulst eredmnyezett. Az 1:3,42 tttel magasabb vgsebessget eredmnyezett, mg az 1:3,25 tttellel rte el az aut a 260 km/h-t, azonban ezzel az aut gyorsulsa igencsak romlott, s a lomhasga miatt vrosban lvezhetetlenn vlt a vezetse.
Mindemellett a fogyaszts kifejezetten moderlt maradt, mindssze 15 liter/100 km volt. Ehhez alapfelszerelsknt 100 literes tank jrt, de kvnsgra 130 literes tartlyt szereltek a kocsiba. gy azonban az aut csomagtere az bls farrsz ellenre elszomortan kicsi lett, amit a Mercedes mretre szabott brndkszlettel, s az lsek mgtt kialaktott plusz csomagtrrel kompenzlt.
A helyszke mshol is jelen volt: az aut alacsonyan tartsa vgett a motort 45 fokkal balra dntve ptettk be, ami az utas lbtert cskkentette – de ez egy sportautnl mg bven megbocsthat. Fkpp, mivel gy az aut tmegkzppontja jformn egybeesett a mrtani kzpponttal, ami jtkony hatssal volt az amgy is kitn menettulajdonsgokra. Az ttal val kapcsolatrl szintn a 300-asbl temelt futm gondoskodott, amely persze sportos tuningot kapott. Egyetlen dolog, ami ellen taln kifogst lehet emelni: mind a ngy kereket dobfk lasstotta.
A bels tr inkbb szolid volt, mint ltvnyos. Az alap krpitozs kocks szvet volt (3 le mintval), persze a legjobb minsg. Ennek ellenre a legtbb vsrl brkrpitozst rendelt. Kvl az alapfnyezs a hivatalos nmet versenyszn, ezstmetl volt, de npszer lett mg a piros, a sttkk s a fekete is. A bels tr szks, de ergonomikus volt: a pedlok, a kormny mind a legjobb helyzetben llt, a tenyrnyi mszerek pontosan a vezet ltternek kzepn voltak. A szles kszb pedig kitn kartmaszt nyjtott. A kormnyt egybknt le lehetett hajtani a knyelmesebb beszlls rdekben. Az egyetlen gyenge pont a mszerfal tetejre szerelt bels tkr volt, ami nem nyjtott tl sok informcit arrl, mi trtnik az aut mgtt.
A Gullwing sorozatgyrtsa 1954 augusztusban indult Sindelfingenben. ra rlten magas, 29000 nyugatnmet mrka volt – sszehasonltskppen, ugyanekkor egy Mercedes-Benz 170 Vb alig 7900 mrkt kstlt. Az els pldnyokat Eurpban adtk el, furcsamd Amerikba az els pldnyok csak 1955 mrciusban rkeztek meg. Vgl azonban az 1400 legyrtott Coupbl 1100 kelt t az cenon.
A kocsirt rajongtak a fels tzezer tagjai. Azonban hamarosan jabb ignyek merltek fel a kocsival szemben: tbb komfort, nagyobb csomagtart – s egy cabriolet-verzi. Ennek legfbb oka az volt, hogy a 300 SL legtbb vsrlja a napfnyes Californibl s Floridbl kerlt ki, ahol az amgy is rossz szellzs utasteret a lass menetben melegedsre hajlamos motor g katlann vltoztatta – teht a megolds nem vrathatott sokat magra. Hoffman tovbbtotta az zenetet Stuttgartba, gy 1957-be vgl 1400 pldny gyrtsa utn lelltak a sirlyszrny Coup gyrtsval – s megszletett a W 198 II, a Roadster.
A nyitott verzinl a legfontosabb vltozst a hts futm talaktsa jelentette. Addig ugyanis a modellt ktkaros lengtengellyel szereltk, ami a gyakorlatlanabb vezetket igen knnyen megtrflhatta. Ehelyett egykaros lengtengelyt szereltek be, egy hosszanti kiegszt lengkarral megspkelve, ami kikszblte a kerk elre-htra mozgst. A vzat is talaktottk: az oldals merevtk 90 fokos elfordtsval lehetv vlt a hagyomnyos ajtk beszerelse, amit – a vsrlk szinte rmre – vgre letekerhet oldalablakkal lttak el, a Gullwing fix ablakai helyett. A harmadik kvetels – a nagyobb csomagtart – azonban a tetmechanizmus helyignye miatt nem valsulhatott meg. A kocsi kvl-bell tbb dsztst s egyb knyelmi felszerelseket kapott, gy tmege megntt: 1330 kg (az 1958 oktbertl rendelhet hardtop-kemnytetvel 1370 kg) lett.
Az utols komolyabb vltoztatst 1961 mrciusban eszkzltk: az aut mind a ngy kerekre trcsafket kapott, gy a fkhats jelentsen megntt s egyenletesebb lett.
A Roadsterbl 1957 s 1963 kztt 1858 egysg kszlt. Elsre furcsa lehet, hogy a finomtsok ellenre relatve kevesebb fogyott a cabriolet-bl, mint a coupbl, a magyarzat azonban nagyon egyszer: 1957-be a Roadster indul ra 17%-kal volt magasabb, mint a Coup 1956-ban: 32500 mrka. Leginkbb ennek tudhat be az eladsok „visszaesse”.
Az utols 300 SL 1963. februr 8-n grdlt le a futszalagrl. Az aut mg letben legendv vlt, ksznheten az olyan tulajoknak, mint Aga Khan, a perzsa sah, Herbert von Karajan, Tony Curtis, Romy Schneider, Toni Sailer vagy Tony Hancock. A kocsi azta is a legrtkesebbek kz tartozik, nevt mind a mai napig mly tisztelet vezi: 1999 decemberben, az j vezred hajnaln egy 50 auts jsgrbl ll bizottsg „Az vszzad Sportautja” cmet adomnyozta a tpusnak. Ez meg is ltszik a mai piaci rtkn: egy kitn llapot Gullwing legalbb 300-340, mg a Roadster 280-300 ezer eurt r – de a hatr a csillagos g.
Mszaki Adatok
Tpus: |
300 SL Coup |
300 SL Roadster |
Modellkd: |
W 198 I |
W 198 II |
Alvzkd: |
198.040 |
198.042 |
Motor: |
Soros, hathengeres, kzponti befecskendezvel |
Vezrls: |
OHC |
Lkettrfogat: |
2996 cm3 |
Furat x lket: |
85 x 88 mm |
Teljestmny: |
215 LE 5800 ford./min |
Forgatnyomatk: |
28 mkg 4600 ford./min |
Vlt: |
Ngyfokozat manulis |
Felfggeszts ell: |
Dupla keresztlengkar, csavarrugk |
Felfggeszts htul: |
Ktkaros lengtengely,
csavarrugk |
Egykaros lengtengely,
csavarrugk |
Fkek: |
Dobfkek ell-htul |
Dobfkek ell-htul
’61/3-tl trcsafkek |
Vgsebessg: |
235-260 km/h |
220-250 km/h |
Menetksz ssztmeg: |
1295 kg |
1330 kg (Hardtop: 1370 kg) |
Kerekek/gumiabroncsok: |
5 K x 15/6,50-15 Racing |
5,50 K x 15/6,50-15 Racing |
Tengelytv: |
2400 mm |
Nyomtv ell/htul: |
1385/1435 mm |
1398/1448 mm |
Hossz./szl./mag.: |
4520/1790/1300 mm |
4570/1790/1300 mm |
Fotk az Auts kpeknl!
By Jerome
Forrsok:
www.ritzsite.net
www.seriouswheels.com
www.mb300sl.de
Michael Rohde – Detlef Koch: Typenkompass –Mercedes-Benz Personenwagen 1945-1975
|