streetracing2
Men
 
Szmll
Induls: 2006-02-11
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sport autk
 
Utcai Autk
 
Klnleges autk
 
Tuning autk
 
Auts Kpek
 
Csaldi autk
 
Szavazs
Dntsd el te!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melyik legyen a Top 1 aut?

Saab
Pagani
Hummer
Honda
Ferrari
Bugatti
Bentley
Dacia
Subaru
Lexus
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Aut modellek
 
Egyb tesztek
 
A legjabb PC jtkok
 
Aprhirdets
 
G-Mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Szavazs
Te kimsz (vagy kinn voltl) a luxusautshow-n (ra)?

igen
nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Auts Videk
 
Boldog nvnapot

 
Track Mania Sunrise
 
ttnsi effekt
 
Terepjrk
 
Underground
Dntsd el te!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melyik legyen a Top 1 aut?

Renault
Suzuki
Alfa Romeo
Volvo
Citroen
Nissan
Mitsubishi
Chrysler
Skoda
Koenigsegg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
Httrzene
 
Jtk
 
Honlapunkrl
 
Tesztek egy helyen
 
Oldtimerek
Oldtimerek : Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz 300 SL

  2006.04.12. 23:36


Mercedes-Benz 300 SL – Szrnyas fejvadsz

 

Tartozom egy vallomssal. Valjban sosem szerettem a sportkocsikat. Legtbbjk kicsi, szks, olykor nem is olyan szpek. Azonban egy katartikus lmny vltoztatott ezen. 2004-ben, az els Mercedes-Benz Classic csillagtra alkalmval volt szerencsm lben tallkozni egy, a stuttgarti Mercedes-Benz Classic Centertl a verseny alkalmra klcsnkapott 300 SL Roadsterrel. Lehengerl ltvny volt, a motor hangjtl pedig mg a legedzettebb autsok is eszket vesztettk volna. A 300 SL a kifinomult nmet elegancia s az aszfaltszaggat teljestmny tallkozsa. ppen ezrt rdemes feleleventeni a mind a mai napig rajongott modell trtnett.

A vilghbor elvesztse utn Nmetorszg helyzete nem volt tl rzss. Az orszg ipari ltestmnyeinek tbbsge megsemmislt, a szovjetek jvttelknt rengeteg termelberendezst elszlltottak, s a megmaradt is cgek csak nagyon nehezen tudtk jraindtani a termelst. A Daimler-Benz is hasonl problmkkal kszkdtt, sokig csak a hbor eltti, kzpkategris 170-es tpust (W 136) ksztettk. A fejleszts azonban nem llt le, ennek eredmnyeknt jelent meg 1951-ben a 220-as (W 187) s a 300-as (W 186) modell.

Azonban ms tren is vltozst hozott az 1951-es esztend. Jlius 15-n a vezetsg dntst hozott arrl, hogy elindtjk egy j sportkocsi fejlesztst. A cl nem titkoltan az volt, hogy a Mercedes megismtelje a versenysportban a harmincas vekben elrt legends eredmnyeit, s ezltal tovbb fnyestse nemzetkzi hrnevt. A W 194-nek keresztelt kocsi  els prototpusai mr az v szn prbakreiket futottk a Nrburgringen, ksznheten a kitn mrnkgrdnak. A projekt fnke az a Rudolf Uhlenhaut volt, aki korbban maga is szp eredmnyeket rt el autversenyzknt. A kocsi kifejlesztsn munklkodott tovbb Franz Roller, Manfred Lorscheidt s Ludwig Kraus is.

A kocsi az 1952-es Mille Miglin mutatkozott be a nagykznsgnek, s azonnal szenzcis eredmnyekkel zrta a versenyt: az idkzben 300 SL (Sport Leicht = knny sportkocsi) nvvel jelzett autk a 2. s a 4. helyet szereztk meg az 1000 mrfldes futam sorn, s a gyztes Ferraritl mindssze 5 msodperccel maradt le a msodik befut. Mg rdekesebb az eredmny, ha tudjuk, hogy az M 194 jelzs motor ekkor mg „csak” 166-171 LE-t adtak le, br az v vgre a fejlesztsek kvetkeztben elrtk a 200-at is. Az erforrs egybknt a 300-as luxuslimuzin (a hrneves „Adenauer”) 2996 cm3-es, soros hathengeres motorjnak tovbbfejlesztett vltozata, amely eredetileg 115 lers volt.

A remek kezdst tovbbi sikerek kvettk: megnyertk a berni Grand Prix-t, majd a le mans-i 24 rs futamon ketts gyzelmet arattak. Ezt kvette a Nrburgringen aratott hrmas gyzelem. Ezen a versenyen futamon kvl elindtottak egy kompresszoros motorral (jelzse: M 197) szerelt, 230 lers prototpust is, de a hengerfej tlzott tforrsodsa miatt elvetettk az tletet. A Mexikban rendezett Carrera Panamericana orszgti versenyrl is szp eredmnyekkel trtek haza. Az amerikai kznsget lenygzte mind az aut formja, mind a hatalmas teljestmnye. Ennek ksbb mg nagy szerepe lesz az utcai verzi megszletsben.

sszesen 10 pldny kszlt a W 194-esbl. Vagyis… Ez gy nem pontos. Kszlt 11. darab is. A „Hobel” (gyalu) a W 194-es tovbbfejlesztsbl szletette 1953 legelejn, 194010000011/52 alvzszmmal. Az aut knnytett, ramvonalasabb kasztnit kapott, ezen fell a motort 215 lerig tuningoltk fel, s M 198-as jelzst kapott. Vgl azonban a tl magas gyrtsi kltsgek miatt a kocsit sosem vetettk be „lesben”.

A 300 SL trtnete nem lenne teljes a W 196-os emltse nlkl. Ez valjban egy Grand Prix-versenyaut volt (ez a mai F-1 versenyeknek felel meg), de konstrukcija sokban hasonltott a 300 SL-re (csvz, hts lengtengely). 1954-ben s 1955-ben Juan Manuel Fangio 41 vilgbajnoki pontot autzott ssze vele. Szokatlan megolds volt, hogy a karosszria teljes szltben befedte a kocsit, de ksbb a slycskkents rdekben kszlt nyitott kerekekkel szerelt verzi is, a msikat ksbb mr csak a gyors plykon indtottk, ahol sokat szmtott a jobb lgellenlls. A W 196-osok az akkori versenyszablyoknak megfelelen 2,5 literes, nyolchengeres motorral futottak

1954 s 1955 msik sikeres versenyautja a 300 SLR volt. Ezzel arattk az SL-ek mai napig legfontosabb gyzelmt: 1955-be Stirling Moss elsknt futott be a Mille Miglin. Az SLR a W 196-os 3 literre nvelt hengerrtartalm, nyolchengeres motorjt kapta. A kocsi jellegzetessge volt a „lgfk”, ami egy sofr mgtti panelt jelentett, mely az zemi fkre gyakorolt nyoms fggvnyben felllt, ezzel is elsegtve a lassulst, majd a fkhats megsznsvel jra visszacsukdott a helyre. Az SLR-bl 2 darab Coup is kszlt, melyek alapja a rendes nyitott SLR volt, de csukott kasznival s a 300 SL szrnyas ajtival. Az egyiket maga Rudolf Uhlenhaut hasznlta. Ugyan az aut kvlrl nagyon hasonlt a standard Gullwingra, de van nhny jellegzetes klnbsg: nincs hromszgablak az ajtk mgtt, nincs „szemldk” a hts kerekek fltt, s az orr-rsz jval ramvonalasabb. A nyolchengeres motor 300 lert teljestett, amely 290 km/h-s sebessget tett lehetv – mindezt 1955-ben! Ennek azonban ra volt: a motor irgalmatlanul hangosan mkdtt.  Mindkt kocsi ltezik ma is, a mr emltett MB Classic Centerben tltik reg napjaikat.

Egy 1955-s esemny azonban hossz vekre vget vetett a Mercedes-Benz sportban val rszvtelnek. A le mans-i futamon Pierre Levegh egy 300 SLR-rel becsapdott a kznsgbe, a sajt s sok nz hallt okozva ezzel. Az ’55-s szezont mg befejeztk, de utna kivonultak a versenyzsbl, amely tl veszlyess vlt, s a Mercedes mris tl nagy rat fizetett a sikerekrt.

A gyzelmek azonban nem vrt eredmnyt hoztak, ami legfkppen az ’52-es Carrera Panamerichoz kapcsoldik. Az amerikai kznsg a verseny utn levelek szzaival kezdte bombzni a Mercedesek egyeslt llamokbeli importrt, Maximilian E. Hoffmannt, kvetelve a versenyaut utcai vltozatt. A stuttgarti kzpontban azonban eredetileg szba sem kerlt a szriagyrts, sem a kereskedelmi forgalmazs. Hoffman azonban addig-addig gyzkdte a vezetsget, miszerint legalbb 1000 autra lenne vsrlja, hogy 1953 kzepn zld utat kapott az utcai 300 SL (W 198) s kisebb testvre, a 190 SL (W 121) gyrtsa. A kocsi bemutatsa kevesebb, mint hat hnappal a vezetsgi engedly megadsa utn volt esedkes, lvn akkor tartottk a New York International Motor Sports Show-t, amely akkoriban az USA legfontosabb autkilltsnak tartottak.

A Daimler-Benz mrnkei most sem hazudtoltk meg nmagukat, s vgl az 1954. februr 6-14. kztt megrendezett Motor Show-n bemutattk a nagykznsg szmra is elrhet 300 SL Coupt (W 198). Az aut csvza mr nmagban is szenzci volt, a kznsget azonban a felfel nyl szrnyas ajt fogta meg igazn – innen is kapta becenevt: „Gullwing”, vagyis „sirlyszrny”. A hiedelemmel ellenttben azonban ez nem ncl blikfakk volt, hanem praktikus okokbl szletett meg. A hromszg formban sszehegesztett csvekbl ll vz minimlisra cskkentette a slyt, de maximlisra nvelte a vr merevsgt. Mind hz- s nyomszilrdsga, mind pedig torzis ellenllsa elsrang volt, emellett a vz tmege mindssze 82 kg volt. Azonban a csvek az aut oldaln tl magasan futottak, ezrt a hagyomnyos ajtk alkalmazsa lehetetlenn vlt – a problma megoldsra lltak el a mrnkk a tet egy rszvel egytt felnyl szrnyas ajtval. Ms krds, hogy ez a ki- s beszllst gimnasztikai mutatvnny tette. Az ajt nyitst teleszkpok segtik, emellett az aut formjt a kilincsek sem trik meg, egy a zr elfordtsval kiugr sllyesztett karnak ksznheten.

A karosszrinl is elsdleges volt a sly cskkentse, ennek rdekben alumniumbl kszlt a motorhztet, a csomagtrfedl s az ajtk is. Ennek ksznheten a komplett aut ptkerkkel, tartozkokkal s zemanyaggal egytt 1295 kg volt. Extra pnzrt a vsrlk teljesen alumnium kasztnit is rendelhettek, ami 80 kg-mal kisebb ssztmeget jelentett, de mindssze 29 SL-t rendeltek ezzel az extrval.

A technikai berendezsek j rsze a 300-as limuzinbl rkezett, mg a motor a Hobelben mr alkalmazott, az addig triplatork Weber-karburtor helyett Bosch kzponti benzinbefecskendezvel felszerelt, 215 lers M 198-as lett. Ez a hts tengelyttteltl fggen akr 260 km/h-s vgsebessget is biztosthatott a kocsinak. Az alap tengelytttel 1:3,64 volt, ez 235 km/h sebessget s krlbell 10 s gyorsulst jelentett 0-rl 100 km/h-ra. Kvnsgra ezt 1:3,89-re vagy 1:4,11-re mdostottk, ami jobb gyorsulst eredmnyezett. Az 1:3,42 tttel magasabb vgsebessget eredmnyezett, mg az 1:3,25 tttellel rte el az aut a 260 km/h-t, azonban ezzel az aut gyorsulsa igencsak romlott, s a lomhasga miatt vrosban lvezhetetlenn vlt a vezetse.

Mindemellett a fogyaszts kifejezetten moderlt maradt, mindssze 15 liter/100 km volt. Ehhez alapfelszerelsknt 100 literes tank jrt, de kvnsgra 130 literes tartlyt szereltek a kocsiba. gy azonban az aut csomagtere az bls farrsz ellenre elszomortan kicsi lett, amit a Mercedes mretre szabott brndkszlettel, s az lsek mgtt kialaktott plusz csomagtrrel kompenzlt.

A helyszke mshol is jelen volt: az aut alacsonyan tartsa vgett a motort 45 fokkal balra dntve ptettk be, ami az utas lbtert cskkentette – de ez egy sportautnl mg bven megbocsthat. Fkpp, mivel gy az aut tmegkzppontja jformn egybeesett a mrtani kzpponttal, ami jtkony hatssal volt az amgy is kitn menettulajdonsgokra. Az ttal val kapcsolatrl szintn a 300-asbl temelt futm gondoskodott, amely persze sportos tuningot kapott. Egyetlen dolog, ami ellen taln kifogst lehet emelni: mind a ngy kereket dobfk lasstotta.

A bels tr inkbb szolid volt, mint ltvnyos. Az alap krpitozs kocks szvet volt (3 le mintval), persze a legjobb minsg. Ennek ellenre a legtbb vsrl brkrpitozst rendelt. Kvl az alapfnyezs a hivatalos nmet versenyszn, ezstmetl volt, de npszer lett mg a piros, a sttkk s a fekete is. A bels tr szks, de ergonomikus volt: a pedlok, a kormny mind a legjobb helyzetben llt, a tenyrnyi mszerek pontosan a vezet ltternek kzepn voltak. A szles kszb pedig kitn kartmaszt nyjtott. A kormnyt egybknt le lehetett hajtani a knyelmesebb beszlls rdekben. Az egyetlen gyenge pont a mszerfal tetejre szerelt bels tkr volt, ami nem nyjtott tl sok informcit arrl, mi trtnik az aut mgtt.

A Gullwing sorozatgyrtsa 1954 augusztusban indult Sindelfingenben. ra rlten magas, 29000 nyugatnmet mrka volt – sszehasonltskppen, ugyanekkor egy Mercedes-Benz 170 Vb alig 7900 mrkt kstlt. Az els pldnyokat Eurpban adtk el, furcsamd Amerikba az els pldnyok csak 1955 mrciusban rkeztek meg. Vgl azonban az 1400 legyrtott Coupbl 1100 kelt t az cenon.

A kocsirt rajongtak a fels tzezer tagjai. Azonban hamarosan jabb ignyek merltek fel a kocsival szemben: tbb komfort, nagyobb csomagtart – s egy cabriolet-verzi. Ennek legfbb oka az volt, hogy a 300 SL legtbb vsrlja a napfnyes Californibl s Floridbl kerlt ki, ahol az amgy is rossz szellzs utasteret a lass menetben melegedsre hajlamos motor g katlann vltoztatta – teht a megolds nem vrathatott sokat magra. Hoffman tovbbtotta az zenetet Stuttgartba, gy 1957-be vgl 1400 pldny gyrtsa utn lelltak a sirlyszrny Coup gyrtsval – s megszletett a W 198 II, a Roadster.

A nyitott verzinl a legfontosabb vltozst a hts futm talaktsa jelentette. Addig ugyanis a modellt ktkaros lengtengellyel szereltk, ami a gyakorlatlanabb vezetket igen knnyen megtrflhatta. Ehelyett egykaros lengtengelyt szereltek be, egy hosszanti kiegszt lengkarral megspkelve, ami kikszblte a kerk elre-htra mozgst. A vzat is talaktottk: az oldals merevtk 90 fokos elfordtsval lehetv vlt a hagyomnyos ajtk beszerelse, amit – a vsrlk szinte rmre – vgre letekerhet oldalablakkal lttak el, a Gullwing fix ablakai helyett. A harmadik kvetels – a nagyobb csomagtart – azonban a tetmechanizmus helyignye miatt nem valsulhatott meg. A kocsi kvl-bell tbb dsztst s egyb knyelmi felszerelseket kapott, gy tmege megntt: 1330 kg (az 1958 oktbertl rendelhet hardtop-kemnytetvel 1370 kg) lett.

Az utols komolyabb vltoztatst 1961 mrciusban eszkzltk: az aut mind a ngy kerekre trcsafket kapott, gy a fkhats jelentsen megntt s egyenletesebb lett.

A Roadsterbl 1957 s 1963 kztt 1858 egysg kszlt. Elsre furcsa lehet, hogy a finomtsok ellenre relatve kevesebb fogyott a cabriolet-bl, mint a coupbl, a magyarzat azonban nagyon egyszer: 1957-be a Roadster indul ra 17%-kal volt magasabb, mint a Coup 1956-ban: 32500 mrka. Leginkbb ennek tudhat be az eladsok „visszaesse”.

Az utols 300 SL 1963. februr 8-n grdlt le a futszalagrl. Az aut mg letben legendv vlt, ksznheten az olyan tulajoknak, mint Aga Khan, a perzsa sah, Herbert von Karajan, Tony Curtis, Romy Schneider, Toni Sailer vagy Tony Hancock. A kocsi azta is a legrtkesebbek kz tartozik, nevt mind a mai napig mly tisztelet vezi: 1999 decemberben, az j vezred hajnaln egy 50 auts jsgrbl ll bizottsg „Az vszzad Sportautja” cmet adomnyozta a tpusnak. Ez meg is ltszik a mai piaci rtkn: egy kitn llapot Gullwing legalbb 300-340, mg a Roadster 280-300 ezer eurt r – de a hatr a csillagos g.

 

Mszaki Adatok

 

Tpus:

300 SL Coup

300 SL Roadster

Modellkd:

W 198 I

W 198 II

Alvzkd:

198.040

198.042

Motor:

Soros, hathengeres, kzponti befecskendezvel

Vezrls:

OHC

Lkettrfogat:

2996 cm3

Furat x lket:

85 x 88 mm

Teljestmny:

215 LE 5800 ford./min

Forgatnyomatk:

28 mkg 4600 ford./min

Vlt:

Ngyfokozat manulis

Felfggeszts ell:

Dupla keresztlengkar, csavarrugk

Felfggeszts htul:

Ktkaros lengtengely,

csavarrugk

Egykaros lengtengely,

csavarrugk

Fkek:

Dobfkek ell-htul

Dobfkek ell-htul

’61/3-tl trcsafkek

Vgsebessg:

235-260 km/h

220-250 km/h

Menetksz ssztmeg:

1295 kg

1330 kg (Hardtop: 1370 kg)

Kerekek/gumiabroncsok:

5 K x 15/6,50-15 Racing

5,50 K x 15/6,50-15 Racing

Tengelytv:

2400 mm

Nyomtv ell/htul:

1385/1435 mm

1398/1448 mm

Hossz./szl./mag.:

4520/1790/1300 mm

4570/1790/1300 mm

Fotk az Auts kpeknl!

By Jerome

Forrsok:

www.ritzsite.net

www.seriouswheels.com

www.mb300sl.de

Michael Rohde – Detlef Koch: Typenkompass –Mercedes-Benz Personenwagen 1945-1975

 
Ajnlott felbonts

Ajnlott kpernyfelbonts: 1280*1024 pixel

 
Menk

Sport autk

Klnleges autk

Utcai autk

Tuning autk

 

 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Top 5 auto (szavazs alapjn)



 

 

 
ra
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Naptr
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szavazs
2006.4.30
Melyik rovat teszik a legjobban???

Sport autk
Klnleges autk
Tuning autk
Utcai autk
Auts kpek
Auts viccek
Legujjab PC jtkok
NFS versenyek
Csaldi autk
Dakar 2006
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Auts hrek
 
Szavazs
A szavazs 2006.5.10-ig tart. dntstek el ti melyik kt aut essen ki. A kt le
Melyik legyen a Top 1 aut?

Lamborghini
Audi
BMW
Volkswagen
Ford
Toyota
Rinspeed
Mazda
Dodge
Mercedes
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
A ht kpe

 

 
Szavazs
Csak, hogy teljesteni tudjuk kvnsgaitokat.
Te melyik aut mrkrl szeretnl tbb tesztet?

BMW
Audi
Mazda
Peugeot
Ford
Toyota
Lamborghini
Mercedes
Opel
Porsche
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Honlap szerkesztk
 
Forma 1 2006
 
Tegyl fel kezdlapnak
Bellts Kezdlapnak!
 
Szavazs
Te milyen honlapot szeretsz a legjobban?

auts
zens
politikai
kzrdek
portlpt
divat
szemlyes
mindegyiket utlom
nem tok tnteni mindegyiket nagyon szeretem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Most Wanted Shopping
Krlek szintn vlaszolj mert ezen egy verseny sorsa mlik!
Honnan van meg az Most Wanted

Megvettem
Lemsolta(tt)m
Letltttem
Mr nem toom
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Szavazs
Melyik szerkeszt rja a legjobb rovatokat?

Gabor7
Richytuning
Viperking
Jerome 16
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Httrzene
 
Tuning Cars Klubb
 
Most Wanted klub
 
Linkcsers linkek
 
sv
 
Lpj be hozznk!
 

Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG