Bahreini Nagydj: Elzetes
Gabor7 2006.03.10. 18:42
A hnapok ta tart tesztidszak utn vget rhetnek a tallgatsok. A szguld cirkusz a htvgn Bahreinbe rkezik, ahol kezdett veszi a 2006-os szezon. A tbb ezer tesztkilomter utn vgre megtudhatjuk, melyik csapat vgezte a legjobb munkt. Az j, kitses rendszeren alapul idmr edzs rdekes rajtrcsot eredmnyezhet, ha a csapatok rosszul vlasztjk meg stratgijukat. Azonban a kerkcserk jbli visszatrsvel a gyengbb rajthelyek nem akadlyozhatjk meg a j autkat abban, hogy kimagaslan teljestsenek, gy mindenkppen egy remek verseny el nznk.
Mint minden egyes szezonkezdetnl, a megbzhatsg most is hatalmas szerepet kap, klnsen egy ilyen meleg versenyen. ppen ezrt nem szabad csodlkoznunk azon, ha egyes csapatok csak azrt futnak kimagaslan gyors krket az edzseken, hogy megismerjk hatraikat.
A bahreini versenyplya jl megtervezett, lass s gyors kanyarok kombincijbl ll, melyek remek lehetsget biztostanak az elzsre, azonban a kemny rzkvek nem kmlik azokat, akik elvigyzatlanok. A nagy sebessgek, s az egyenesek utni erteljes fkezs, komoly terhelst jelent a fkekre nzve, majdnem akkort, mint Kanadban. ppen ezrt a csapatoknak vatosnak kell lennik, nehogy id eltt elhasznljk a fkbetteket.
A magas leveg- s aszfalthmrsklet miatt a csapatoknak maximlis htst kell alkalmazniuk, mikzben a nagysebessg kanyarok a kzepes leszort ert kvetelik meg. A plya karakterisztikjbl addan a versenyzi tuds nem szmt annyira a kridkben, gy relatve tiszta kpet kaphatunk az autk, illetve az abroncsok teljestmnyrl.
Idjrs
A hmrsklet alacsonyabb lesz, mint tavaly, m mg gy is 22-28 fok kztt mozog majd, ami miatt a csapatoknak komoly hangslyt kell fektetnik az autk htsre. Br csapadkra szinte semmi esly, a nha-nha feltmad szl rdekes problmkat vethet fel, hiszen az aszfalt gyorsan bepiszkoldhat.
A htvge taln egyik legnagyobb ellenfele a plyra bejut finom homok lesz, mely beterti az egsz aszfaltot, gy aki kicsit szlesen veszi az veket s letr az idelis vrl, gondba kerlhet, hiszen knnyen megcsszhat. A homok a piltaflkbe is bejuthat, mg a motort s a felfggesztseket is tnkreteheti, gy a csapatok klnleges szrket alkalmaznak ennek elkerlse vgett. m mivel Sakhirban sem lesz alacsony a hmrsklet, a lgbemlket nem lehet szkebbre venni, hiszen az intenzv htst biztostani kell.
Abroncsok
A kerkcserk jbli visszatrsvel, illetve a Toyota, valamint a Williams tovbbi szakrtelmvel, biztosra vehetjk, hogy a Bridgestone jobb formban lesz idn, mint 2005-ben volt. Azonban nem vrhatjuk azt, hogy rgtn az elejtl bombaformban legyenek. A tli teszteken elrt eredmnyeik alapjn azt lehet mondani, hogy br a Bridgestone kanyarsebessge javult, nem valszn, hogy fel tudjk majd venni a versenyt az els futamokon a Michelin lcsapataival. Mivel az aszfalt hmrsklete a 40 fokot is elrheti, tiszta kpet kaphatunk arrl, milyen klnbsgek lesznek a beszlltk kztt a meleg plykon.
Stratgia
A kerkcserk visszatrsvel, a hrom killsos stratgia lenne a kzenfekv, ha a csapatok tovbbra is a 3 literes V10-es motorokkal, a 2004-es kvalifikcis szablyok szerint versenyeznnek. Azonban a 2.4 literes V8-as egysgek zemanyag fogyasztsa jval kedvezbb eldeiknl. Az j abroncsok teljestmnynek maximlis kihasznlsa rdekben egyesek vlaszthatjk a hrom killst, m a kt killsos stratgia lehet az ltalnos.
Mivel az j kvalifikcis forma az lcsapatoknak nem jelent majd klnsebb kihvst, vlheten a kzpmezny fog eltr stratgikat alkalmazni, hogy maximlisan ki tudjk majd hasznlni elnyket a versenyen. Ugyanis azok a piltk, akik a hatodik sorbl, vagy annl htrbbrl indulnak, semmit nem vesztenek azzal, ha kevs zemanyaggal rajtolnak, mg azok, akik rosszul szmolnak – gyorskrk tlsgosan jl sikerl – tbb zemanyagot gethetnek el, mint amennyit visszatankolhatnak. Termszetesen a megbzhatsg mindig hatalmas krds az els versenyen, s aki az idmr edzs els 15 percben nem tud plyra grdlni, az csak a rajtrcs vgre sorakozhat majd fel.
Kvetkeztets
Az elszezon sorn a Renault s a Honda volt a kt legmegbzhatbb csapat, ami a tesztkilomterek szmt illeti. Mindketten gyorsak s egyenletesek voltak, ppen ezrt nem lenne meglep, ha a dobogn landolnnak, br a Renault taln elnyben lehet – m a Honda minden erejvel azon van, hogy megszerezze els futamgyzelmt.
A McLaren a tli tesztek utols llomsain fantasztikusan gyors volt, s br soha nem szabad lerni ket, a dobogs helyezsek a relisak szmukra. A Bridgestone abroncsokkal futk kzl vlheten a Ferrari fog a legjobban teljesteni. Az olaszok nyilvnvalan jobban fognak szerepelni, mint tavaly, m a gyzelmekre mg vrniuk kell.
A tavalyi v meglepetscsapata, a Red Bull gyenge idmr szereplsvel felborthatja a rajtrcsot, m az eddigi megbzhatsgi problmik ellenre valsznleg clba fognak rni, m ennek rdekben fel kell ldozniuk motorjuk erejt.
|