Borgward P100
2006.05.19. 13:50
Borgward P100
Az autzs hskorban teljesen megszokott volt, hogy egy-egy mrka mgtt egyetlen ember lljon, aki tulajdonos, igazgat s ftervez is egy szemlyben. Ez a fellls azonban a msodik vilghbor lezrsa utn gyorsan eltnt az autiparbl. Akadt viszont egy ember, aki az tvenes vekben Nyugat-Nmetorszg egyik emblematikus figurjnak szmtott, s gyrtmnyai mind a mai napig egyet jelentenek a „Wirtschaftswunderjahre”-nak nevezett korszakkal. Ez az ember Carl Friedrich Wilhelm Borgward volt. Most az legutols alkotsval szeretnm megismertetni nket.
Borgward mg 1924-ben kezdte a jrmgyrtst a Blitzkarren elnevezs hromkerek szlltkocsijval, majd a harmincas vekben a teheraut-gyrts fejlesztse mellett nagy sikereket rt el a Hansa 1100 s 1700 nev csaldi autival, s a nagyobb, 2 s 3,5 literes trakocsijaival is. A msodik vilghbor utn amerikai fogsgba kerlt, gyrt llami kezelsbe vettk, csak 1948-ban trhetett vissza a vezeti szkbe, amikor is a cg kihozta a teljes egszben ltala tervezett Borgward Hansa 1500-as modellt, amely akkor a legmodernebb nmet szemlyautnak szmtott.
Az tvenes vek hozta el Borgward szmra a legnagyobb elismerst, a sajt nevt visel autkon kvl a szintn a tulajdonban lv Lloyd s Goliath gyrtmnyok is Eurpa-szerte npszerek voltak. Az 1954-es Borgward Isabellt mind a mai napig a valaha gyrtott egyik legszebb nmet autknt emlegetik. A konszern palettjrl azonban hinyzott egy nagy s reprezentatv modell, amivel meg tudtk volna trni a Mercedes-Benz 220 s az Opel Kapitn hegemnijt a nagykocsik piacn. Az els ksrlet az 1952-ben bemutatott Borgward Hansa 2400 volt, amely azonban szokatlan formavilgval nem kifejezetten nyerte el a nagykznsg tetszst, emellett pedig igencsak drga volt, ennek eredmnyekppen 1958-ig nem egszen 1400 pldny kszlt belle.
Borgward azonban nem az a fajta ember volt, aki hamar megfutamodik a kihvsok ell, gy ht egy j, modernebb s szebb luxusmodell kifejlesztsbe kezdett, amihez mr rendelkezsre lltak a 2400-asnl megszerzett tapasztalatok is. Az j modell prototpusa 1959 szeptemberben, a frankfurti IAA-n jelent meg a nagykznsg eltt. A kocsi osztatlan sikert aratott, pedig mg neve sem volt. A sajttjkoztatn csak egyszeren „der groe Borgward”, vagyis „a nagy Borgward” nven szerepelt, de ksbb mgis inkbb a gyron bell hasznlt P100 jelzs terjedt el, ami a teljestmnyre utalt. A szriagyrts beindtsa eltt mg tbb nv is szba kerlt, gy, mint Super Six, Senator, Konsul, de vgl a gp P100-knt vonult be az auttrtnetbe.
A sorozatgyrtsra rett modell 1960. janur 16-n, a Genfi Autszalonon jelent meg. Az aut minden tekintetben megfelelt a legmagasabb elvrsoknak: nhord karosszria, ell ketts keresztlengkaros felfggeszts kanyarstabiliztorral, htul lengtengely (mint az Isabellban). A motor soros hathengeres, 2240 cm3-es, 100 LE teljestmnnyel. Az erforrs szintn az Isabella motorjnak tovbbfejlesztseknt szletett, ennek a legfeltnbb jele, hogy a kt motor hengermrete teljesen azonos. Az autt ngyfokozat kormnyvltval lttk el, ez lehetv tette, hogy az utastrben hat szemly is knyelmesen elhelyezkedhessen. A forma szintn felvette a versenyt a kortrsakkal: a bsges krmdsztsek, a merszen hajltott szlvdk s a farrsz hetyke kis fecskefarkai knnyed, de mgis elegns megjelenst biztostottak a kocsinak.
A prototpushoz kpest a legjelentsebb klnbsget a lgrugzs megjelense jelentette. Borgward ezt a rendszert a Bosch-sal s a Phnix-Firestone-nal egyttmkdve fejlesztette ki, s a hangzatos „Airswing” nevet adta neki. Eleinte kacrkodtak a hidropneumatikus rugzs gondolatval is, kln erre a clra Belgiumbl importltak egy Citron DS-t, s br a tesztek sorn kitnnek talltk a kocsit, mgis inkbb a tisztn leveg alap megolds mellett dntttek. Ezzel a P100-as lett az els lgrugzssal szerelt nmet aut – szemben azzal a tvhittel, hogy a Mercedes-Benz 300 SE volt az ttr, valjban az csak egy vvel a P100 utn jelent meg a piacon.
Mindez azt eredmnyezte, hogy az aut egszen kitn jellemzkkel brt: a sportos-feszes menettulajdonsgok s az extravagns dizjn friss s egyedi arculatot klcsnztt a kocsinak. A nmet Hobby magazin is j benyomsokat szerzett a kocsirl, vlemnyket egy mondatban sszegeztk: „Szp aut, knyelmes aut, biztonsgos aut.” Azonban a minsget nem adjk ingyen: a gp megjelensekor 13 150 mrkba kerlt – egsz pontosan 3000 mrkval tbbe, mint a konkurens Opel Kapitn. Viszont nem volt r tbb hnapos szlltsi hatrid, mint pldul a Mercedes-Benz 220-ra. Ennek fnyben nem volt nagykp Lorenz Dietrich, a Borgward rtkestsi igazgatjnak nyilatkozata, mely a Der Spiegelben jelent meg 1960 szn, miszerint: „Borgward a P100-assal a Daimler-Benz kreit kvnja kikezdeni.”
A szriagyrts vgl 1960 jniusban indult be, eleinte napi 14, majd napi 28 pldnnyal. A csszs legfbb oka az aut szmos gyermekbetegsge volt: az Airswing-rendszer tmtetlensge, az ajtk rejtlyes zrgse, s a rendszeres dugattybergdsok. 1961 jniusig az els 1000 legyrtott kocsibl minden tdik kapott cseremotort, s a tulajok 15%-a panaszkodott a lgrugzs tnkremenetelre.
Mgsem ezek a kezdeti botlsok jelentettk a legfbb problmt. A baj ugyanis az volt, hogy egyre-msra jelentek meg a drmai szalagcmek, melyek a brmai konszern pnzgyi helyzetrl szltak. A cgcsoport ugyanis a hatvanas vek elejre nehz helyzetbe kerlt: a modellpaletta elregedett, az amerikai piacon pedig a hazai kompaktmodellek megjelense miatt tbb ezer megrendelst mondtak vissza. Emellett Borgward sok pnzt bukott a Kolibri helikopter fejlesztsn s egy csnakmotor-zleten is. A Lloyd Arabella sorozatos megbzhatsgi problmi mr csak hab voltak a tortn. Mindez ahhoz vezetett, hogy Borgward a brmai szentushoz fordult llami klcsnrt, amelyet azonban nem kapott meg, gy a vllalat fizetskptelenn vlt. A megmaradt vsrlk pedig sorra visszamondtk a rendelseket, elvgre, ki akarna autt egy krzisben lv mrktl? Vgl 1961 jliusban lellt a termels. Az els tervezett nagy modellpols is elmaradt: az 1961-es IAA-n a P100 els trcsafkeket kapott volna, s tervbe vettk az olcsbb ktajts, aclrugs P90-es bemutatst is. sszesen 2587 P100-as kszlt: 40 elszris aut 1960 jniusig, 1000 darab 1960 vgig, 1500 1961 jliusig, s vgl 47 darab a megmaradt alkatrszekbl 1961 vgig.
A trtnet azonban itt mg nem r vget. 1963 elejn egy nmet szrmazs mexiki zletember, bizonyos Enrique Strauss, az Impulsora Mexicana Automotriz SA igazgatja az ltala kpviselt ipari csoport nevben felvsrolta az Isabella s a P100 sszes gyrtberendezst. A terv az volt, hogy Mexikban jra fellltjk a gpeket, s a P100, valamint a modernizlt Isabella alapjain felptik Kzp-Amerika els nll, hazai tulajdon autgyrt. 1963. prilis 6-n meg is indult a berendezsek thajzsa, de vgl 1964-ben tkehiny miatt a projekt teljesen lellt. 1966-ban j szerepl, a Monterrey szkhely FANASA (Fabrica Nacional de Automoviles SA) s vele egytt a buszgyros Gregorio Ramirez lpett be a trtnetbe. tanult Strauss hibjbl, s llami hitelekbl, adkedvezmnyekbl prblta a kltsgeket fedezni. A termels mg az vben megindult, de kezdetben szinte kizrlag a megmaradt brmai alkatrszekbl dolgoztak. Csupn az akkumultor, a fnyszrk, a gumiabroncsok, a krpitok s a kormny kzept dszt, aranyszn, aztk naptrat brzol emblma kszlt Mexikban.
A mexiki modellpaletta ngy modellbl llt: a 230-as egy lebuttott verzi volt, kevesebb krmmal, levgott fecskefarkakkal, s a hts panormaablak is hinyzott. A 230 GL felelt meg az eredeti P100-nak, mg a Pullman jelzs egy 10 cm-rel megnyjtott tengelytv luxuslimuzint takart. A 230 RS motorja mdostott hengerfejet s j, dupla porlasztt kapott, valamint megemeltk a srtst, gy a teljestmny 125 LE-re ntt. Ez a tpus azonban nem kerlt sorozatgyrtsba.
A mexikiak tervbe vettk a nmet kereskedhlzat kiptst is, ezrt 1967-ben irodt nyitottak Brmban, majd 1968 jniusban megrkezett az els, fekete 230 GL a brmai szabadkiktbe. A mexikiak sajnos tbb ambcival rendelkeztek, mint tkvel: a termels minimlis 5 aut/nap teljestmnyen llt, s errl nem is tudtak elmozdulni. Tervbe vettk a motor elektromos Bosch benzinbefecskendezvel val felszerelst is, de ez is meghisult. Vgl 1970 kzepn, 2267 pldny elksztse utn lellt a gyrts. Tragikus mdon, a 4 v alatt kevesebb aut kszlt, mint a 13 hnapos eredeti, brmai gyrts sorn.
Manapsg a nagy Borgward taln mg ritkbb, mint j korban volt, alig-alig bukkan fel belle elad pldny a veternbrzken, rverseken. Mgis, a kocsik nem, vagy csak minimlisan rnek tbbet, mint egy hasonl llapot fecskefark (W111-es) Mercedes. Ennek kt f oka van: az egyik, hogy pont a ritkasga miatt az alkatrszellts tragikus, pontosabban nincs, nem ltezik; a msik ok pedig egszen trivilis: nagyon kevesen ismerik ezt az autt. A Borgward-rajongk szmra azonban mindig is ez marad az egyik legegzotikusabb s legkvnatosabb modell.
Mszaki adatok
Tpus: |
Borgward P100 |
Motor: |
Soros, hathengeres, vzhtses,
Solex esram porlasztval |
Vezrls: |
OHV |
Lkettrfogat: |
2240 cm3 |
Furat x lket: |
75 x 84,5 mm |
Teljestmny: |
100 LE 5000 ford./min |
Forgatnyomatk: |
158 Nm 2200 ford./min |
Vlt: |
Ngyfokozat manulis, kvnsgra ngyfokozat
Hansamatic-automata (+980 DM felr) |
Felfggeszts ell: |
Dupla keresztlengkar stabiliztorral |
Felfggeszts htul: |
Lengtengely hosszanti feszttartkkal |
Fkek: |
Ell-htul dobfk |
Vgsebessg: |
160 km/h |
Gyorsuls 0-100 km/h: |
17 s |
tlagfogyaszts: |
12-14 l/100 km |
Menetksz ssztmeg: |
1320 kg |
Gumiabroncsok: |
6,40-13 vagy 7,00-13 Sport |
Hossz./szl./mag.: |
4715/1738/1420 mm |
Tengelytv: |
2650 mm |
Nyomtv ell/htul: |
1360/1370 mm |
Pldnyszm: |
2587 db |
By Jerome

Tovbbi fotk az Auts kpeknl!
|