streetracing2
Men
 
Szmll
Induls: 2006-02-11
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Sport autk
 
Utcai Autk
 
Klnleges autk
 
Tuning autk
 
Auts Kpek
 
Csaldi autk
 
Szavazs
Dntsd el te!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melyik legyen a Top 1 aut?

Saab
Pagani
Hummer
Honda
Ferrari
Bugatti
Bentley
Dacia
Subaru
Lexus
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Aut modellek
 
Egyb tesztek
 
A legjabb PC jtkok
 
Aprhirdets
 
G-Mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Szavazs
Te kimsz (vagy kinn voltl) a luxusautshow-n (ra)?

igen
nem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Auts Videk
 
Boldog nvnapot

 
Track Mania Sunrise
 
ttnsi effekt
 
Terepjrk
 
Underground
Dntsd el te!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Melyik legyen a Top 1 aut?

Renault
Suzuki
Alfa Romeo
Volvo
Citroen
Nissan
Mitsubishi
Chrysler
Skoda
Koenigsegg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 
Httrzene
 
Jtk
 
Honlapunkrl
 
Tesztek egy helyen
 
Oldtimerek
Oldtimerek : Borgward P100

Borgward P100

  2006.05.19. 13:50


Borgward P100

 

Az autzs hskorban teljesen megszokott volt, hogy egy-egy mrka mgtt egyetlen ember lljon, aki tulajdonos, igazgat s ftervez is egy szemlyben. Ez a fellls azonban a msodik vilghbor lezrsa utn gyorsan eltnt az autiparbl. Akadt viszont egy ember, aki az tvenes vekben Nyugat-Nmetorszg egyik emblematikus figurjnak szmtott, s gyrtmnyai mind a mai napig egyet jelentenek a „Wirtschaftswunderjahre”-nak nevezett korszakkal. Ez az ember Carl Friedrich Wilhelm Borgward volt. Most az legutols alkotsval szeretnm megismertetni nket.

     Borgward mg 1924-ben kezdte a jrmgyrtst a Blitzkarren elnevezs hromkerek szlltkocsijval, majd a harmincas vekben a teheraut-gyrts fejlesztse mellett nagy sikereket rt el a Hansa 1100 s 1700 nev csaldi autival, s a nagyobb, 2 s 3,5 literes trakocsijaival is. A msodik vilghbor utn amerikai fogsgba kerlt, gyrt llami kezelsbe vettk, csak 1948-ban trhetett vissza a vezeti szkbe, amikor is a cg kihozta a teljes egszben ltala tervezett Borgward Hansa 1500-as modellt, amely akkor a legmodernebb nmet szemlyautnak szmtott.

Az tvenes vek hozta el Borgward szmra a legnagyobb elismerst, a sajt nevt visel autkon kvl a szintn a tulajdonban lv Lloyd s Goliath gyrtmnyok is Eurpa-szerte npszerek voltak. Az 1954-es Borgward Isabellt mind a mai napig a valaha gyrtott egyik legszebb nmet autknt emlegetik. A konszern palettjrl azonban hinyzott egy nagy s reprezentatv modell, amivel meg tudtk volna trni a Mercedes-Benz 220 s az Opel Kapitn hegemnijt a nagykocsik piacn. Az els ksrlet az 1952-ben bemutatott Borgward Hansa 2400 volt, amely azonban szokatlan formavilgval nem kifejezetten nyerte el a nagykznsg tetszst, emellett pedig igencsak drga volt, ennek eredmnyekppen 1958-ig nem egszen 1400 pldny kszlt belle.

Borgward azonban nem az a fajta ember volt, aki hamar megfutamodik a kihvsok ell, gy ht egy j, modernebb s szebb luxusmodell kifejlesztsbe kezdett, amihez mr rendelkezsre lltak a 2400-asnl megszerzett tapasztalatok is. Az j modell prototpusa 1959 szeptemberben, a frankfurti IAA-n jelent meg a nagykznsg eltt. A kocsi osztatlan sikert aratott, pedig mg neve sem volt. A sajttjkoztatn csak egyszeren „der groe Borgward”, vagyis „a nagy Borgward” nven szerepelt, de ksbb mgis inkbb a gyron bell hasznlt P100 jelzs terjedt el, ami a teljestmnyre utalt. A szriagyrts beindtsa eltt mg tbb nv is szba kerlt, gy, mint Super Six, Senator, Konsul, de vgl a gp P100-knt vonult be az auttrtnetbe.

A sorozatgyrtsra rett modell 1960. janur 16-n, a Genfi Autszalonon jelent meg. Az aut minden tekintetben megfelelt a legmagasabb elvrsoknak: nhord karosszria, ell ketts keresztlengkaros felfggeszts kanyarstabiliztorral, htul lengtengely (mint az Isabellban). A motor soros hathengeres, 2240 cm3-es, 100 LE teljestmnnyel. Az erforrs szintn az Isabella motorjnak tovbbfejlesztseknt szletett, ennek a legfeltnbb jele, hogy a kt motor hengermrete teljesen azonos. Az autt ngyfokozat kormnyvltval lttk el, ez lehetv tette, hogy az utastrben hat szemly is knyelmesen elhelyezkedhessen. A forma szintn felvette a versenyt a kortrsakkal: a bsges krmdsztsek, a merszen hajltott szlvdk s a farrsz hetyke kis fecskefarkai knnyed, de mgis elegns megjelenst biztostottak a kocsinak.

A prototpushoz kpest a legjelentsebb klnbsget a lgrugzs megjelense jelentette. Borgward ezt a rendszert a Bosch-sal s a Phnix-Firestone-nal egyttmkdve fejlesztette ki, s a hangzatos „Airswing” nevet adta neki. Eleinte kacrkodtak a hidropneumatikus rugzs gondolatval is, kln erre a clra Belgiumbl importltak egy Citron DS-t, s br a tesztek sorn kitnnek talltk a kocsit, mgis inkbb a tisztn leveg alap megolds mellett dntttek. Ezzel a P100-as lett az els lgrugzssal szerelt nmet aut – szemben azzal a tvhittel, hogy a Mercedes-Benz 300 SE volt az ttr, valjban az csak egy vvel a P100 utn jelent meg a piacon.

Mindez azt eredmnyezte, hogy az aut egszen kitn jellemzkkel brt: a sportos-feszes menettulajdonsgok s az extravagns dizjn friss s egyedi arculatot klcsnztt a kocsinak. A nmet Hobby magazin is j benyomsokat szerzett a kocsirl, vlemnyket egy mondatban sszegeztk: „Szp aut, knyelmes aut, biztonsgos aut.” Azonban a minsget nem adjk ingyen: a gp megjelensekor 13 150 mrkba kerlt – egsz pontosan 3000 mrkval tbbe, mint a konkurens Opel Kapitn. Viszont nem volt r tbb hnapos szlltsi hatrid, mint pldul a Mercedes-Benz 220-ra. Ennek fnyben nem volt nagykp Lorenz Dietrich, a Borgward rtkestsi igazgatjnak nyilatkozata, mely a Der Spiegelben jelent meg 1960 szn, miszerint: „Borgward a P100-assal a Daimler-Benz kreit kvnja kikezdeni.”

A szriagyrts vgl 1960 jniusban indult be, eleinte napi 14, majd napi 28 pldnnyal. A csszs legfbb oka az aut szmos gyermekbetegsge volt: az Airswing-rendszer tmtetlensge, az ajtk rejtlyes zrgse, s a rendszeres dugattybergdsok. 1961 jniusig az els 1000 legyrtott kocsibl minden tdik kapott cseremotort, s a tulajok 15%-a panaszkodott a lgrugzs tnkremenetelre.

Mgsem ezek a kezdeti botlsok jelentettk a legfbb problmt. A baj ugyanis az volt, hogy egyre-msra jelentek meg a drmai szalagcmek, melyek a brmai konszern pnzgyi helyzetrl szltak. A cgcsoport ugyanis a hatvanas vek elejre nehz helyzetbe kerlt: a modellpaletta elregedett, az amerikai piacon pedig a hazai kompaktmodellek megjelense miatt tbb ezer megrendelst mondtak vissza. Emellett Borgward sok pnzt bukott a Kolibri helikopter fejlesztsn s egy csnakmotor-zleten is. A Lloyd Arabella sorozatos megbzhatsgi problmi mr csak hab voltak a tortn. Mindez ahhoz vezetett, hogy Borgward a brmai szentushoz fordult llami klcsnrt, amelyet azonban nem kapott meg, gy a vllalat fizetskptelenn vlt. A megmaradt vsrlk pedig sorra visszamondtk a rendelseket, elvgre, ki akarna autt egy krzisben lv mrktl? Vgl 1961 jliusban lellt a termels. Az els tervezett nagy modellpols is elmaradt: az 1961-es IAA-n a P100 els trcsafkeket kapott volna, s tervbe vettk az olcsbb ktajts, aclrugs P90-es bemutatst is. sszesen 2587 P100-as kszlt: 40 elszris aut 1960 jniusig, 1000 darab 1960 vgig, 1500 1961 jliusig, s vgl 47 darab a megmaradt alkatrszekbl 1961 vgig.

A trtnet azonban itt mg nem r vget. 1963 elejn egy nmet szrmazs mexiki zletember, bizonyos Enrique Strauss, az Impulsora Mexicana Automotriz SA igazgatja az ltala kpviselt ipari csoport nevben felvsrolta az Isabella s a P100 sszes gyrtberendezst. A terv az volt, hogy Mexikban jra fellltjk a gpeket, s a P100, valamint a modernizlt Isabella alapjain felptik Kzp-Amerika els nll, hazai tulajdon autgyrt. 1963. prilis 6-n meg is indult a berendezsek thajzsa, de vgl 1964-ben tkehiny miatt a projekt teljesen lellt. 1966-ban j szerepl, a Monterrey szkhely FANASA (Fabrica Nacional de Automoviles SA) s vele egytt a buszgyros Gregorio Ramirez lpett be a trtnetbe. tanult Strauss hibjbl, s llami hitelekbl, adkedvezmnyekbl prblta a kltsgeket fedezni. A termels mg az vben megindult, de kezdetben szinte kizrlag a megmaradt brmai alkatrszekbl dolgoztak. Csupn az akkumultor, a fnyszrk, a gumiabroncsok, a krpitok s a kormny kzept dszt, aranyszn, aztk naptrat brzol emblma kszlt Mexikban.

A mexiki modellpaletta ngy modellbl llt: a 230-as egy lebuttott verzi volt, kevesebb krmmal, levgott fecskefarkakkal, s a hts panormaablak is hinyzott. A 230 GL felelt meg az eredeti P100-nak, mg a Pullman jelzs egy 10 cm-rel megnyjtott tengelytv luxuslimuzint takart. A 230 RS motorja mdostott hengerfejet s j, dupla porlasztt kapott, valamint megemeltk a srtst, gy a teljestmny 125 LE-re ntt. Ez a tpus azonban nem kerlt sorozatgyrtsba.

A mexikiak tervbe vettk a nmet kereskedhlzat kiptst is, ezrt 1967-ben irodt nyitottak Brmban, majd 1968 jniusban megrkezett az els, fekete 230 GL a brmai szabadkiktbe. A mexikiak sajnos tbb ambcival rendelkeztek, mint tkvel: a termels minimlis 5 aut/nap teljestmnyen llt, s errl nem is tudtak elmozdulni. Tervbe vettk a motor elektromos Bosch benzinbefecskendezvel val felszerelst is, de ez is meghisult. Vgl 1970 kzepn, 2267 pldny elksztse utn lellt a gyrts. Tragikus mdon, a 4 v alatt kevesebb aut kszlt, mint a 13 hnapos eredeti, brmai gyrts sorn.

Manapsg a nagy Borgward taln mg ritkbb, mint j korban volt, alig-alig bukkan fel belle elad pldny a veternbrzken, rverseken. Mgis, a kocsik nem, vagy csak minimlisan rnek tbbet, mint egy hasonl llapot fecskefark (W111-es) Mercedes. Ennek kt f oka van: az egyik, hogy pont a ritkasga miatt az alkatrszellts tragikus, pontosabban nincs, nem ltezik; a msik ok pedig egszen trivilis: nagyon kevesen ismerik ezt az autt. A Borgward-rajongk szmra azonban mindig is ez marad az egyik legegzotikusabb s legkvnatosabb modell.

 

Mszaki adatok 

Tpus:

Borgward P100

Motor:

Soros, hathengeres, vzhtses,

Solex esram porlasztval

Vezrls:

OHV

Lkettrfogat:

2240 cm3

Furat x lket:

75 x 84,5 mm

Teljestmny:

100 LE 5000 ford./min

Forgatnyomatk:

158 Nm 2200 ford./min

Vlt:

Ngyfokozat manulis, kvnsgra ngyfokozat

Hansamatic-automata (+980 DM felr)

Felfggeszts ell:

Dupla keresztlengkar stabiliztorral

Felfggeszts htul:

Lengtengely hosszanti feszttartkkal

Fkek:

Ell-htul dobfk

Vgsebessg:

160 km/h

Gyorsuls 0-100 km/h:

17 s

tlagfogyaszts:

12-14 l/100 km

Menetksz ssztmeg:

1320 kg

Gumiabroncsok:

6,40-13 vagy 7,00-13 Sport

Hossz./szl./mag.:

4715/1738/1420 mm

Tengelytv:

2650 mm

Nyomtv ell/htul:

1360/1370 mm

Pldnyszm:

2587 db

By Jerome

 

1959

 

Tovbbi fotk az Auts kpeknl!

 
Ajnlott felbonts

Ajnlott kpernyfelbonts: 1280*1024 pixel

 
Menk

Sport autk

Klnleges autk

Utcai autk

Tuning autk

 

 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Top 5 auto (szavazs alapjn)



 

 

 
ra
 
Hrlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Naptr
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Szavazs
2006.4.30
Melyik rovat teszik a legjobban???

Sport autk
Klnleges autk
Tuning autk
Utcai autk
Auts kpek
Auts viccek
Legujjab PC jtkok
NFS versenyek
Csaldi autk
Dakar 2006
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Auts hrek
 
Szavazs
A szavazs 2006.5.10-ig tart. dntstek el ti melyik kt aut essen ki. A kt le
Melyik legyen a Top 1 aut?

Lamborghini
Audi
BMW
Volkswagen
Ford
Toyota
Rinspeed
Mazda
Dodge
Mercedes
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
A ht kpe

 

 
Szavazs
Csak, hogy teljesteni tudjuk kvnsgaitokat.
Te melyik aut mrkrl szeretnl tbb tesztet?

BMW
Audi
Mazda
Peugeot
Ford
Toyota
Lamborghini
Mercedes
Opel
Porsche
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Honlap szerkesztk
 
Forma 1 2006
 
Tegyl fel kezdlapnak
Bellts Kezdlapnak!
 
Szavazs
Te milyen honlapot szeretsz a legjobban?

auts
zens
politikai
kzrdek
portlpt
divat
szemlyes
mindegyiket utlom
nem tok tnteni mindegyiket nagyon szeretem
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Most Wanted Shopping
Krlek szintn vlaszolj mert ezen egy verseny sorsa mlik!
Honnan van meg az Most Wanted

Megvettem
Lemsolta(tt)m
Letltttem
Mr nem toom
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Szavazs
Melyik szerkeszt rja a legjobb rovatokat?

Gabor7
Richytuning
Viperking
Jerome 16
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Httrzene
 
Tuning Cars Klubb
 
Most Wanted klub
 
Linkcsers linkek
 
sv
 
Lpj be hozznk!
 

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG