Az j magyar sportkocsi, az j Audi TT Coup
Tegnap este lelepleztk az j magyar sportkocsit Berlinben. Az j TT persze csak annyira magyar, mint az eldje: ez is az Audi gyri zemben kszl. A msodik generci persze nem csak a gyrts helyt illeten kveti a kitaposott utat. Az alapkoncepcin, a formaterven s a motorvlasztkon is ltszik, hogy az Audi fejleszti csak ott vltoztattak, ahol muszj volt, s ez nem is meglep. Egyrszt mr megszokhattuk a mrktl, hogy szvesen hasznlja a bevlt sablonokat, msrszt a TT els genercija is elg sikeres volt, s jl ismert alapszably, hogy ami bevlt, azon nem rdemes tl sokat vltoztatni.

A formaterv egyrszt igazodik a TT hagyomnyos sablonjaihoz, msrszt igyekeztek beilleszteni az Audi jelenlegi egyenarculatba, gy a tervezknek elg kevs mozgsterk maradt. A hangslyos, szgletes profil, de krvre illeszked srvdk, az ell s htul lefel grbl vvonal, a dinamikus tetv, az risi hts ajt, de mg a hts lmpk kialaktsa is az els genercit idzi. Az egyenruhbl a single-frame nven kzismert, az orr als peremig hzd htrcsot emeltk t. Az egyetlen, tbb-kevsb eredeti rszlet a kifel szlesed els fnyszrpr, de nincs ktsgnk afell, hogy ezzel is tallkozunk majd az Audi ksbbi tpusain.

Az arnyok persze gy is sokat vltoztak, ami elssorban az ts VW Golfbl szrmaz padllemez mretnvekedsnek ksznhet: az j TT 4,178 mter hossz, azaz 137 mm-rel nylik tl az eldjn, s a szlessg is nvekedett 78 mm-t - az j rtk egsz pontosan 1,842 mter. Igazbl lnyegtelen egy ilyen sportos kupnl, de a mretek nvekedsvel a csomagtartban s a hts lseken is tbb lett a hely. Alaphelyzetben 290 liternyi csomag szllthat a TT-ben, azaz 20-szal tbb, mint eddig, de az lsek lehajtsval 700 literig is nvelhet a raktr trfogata.

A sajtkzlemny tbb helyen is emlti az j tpus kivl stabilitst, ami rthet is, hiszen az elz vltozat plyafutsnak elejt pp a bizonytalan ttartsbl ered botrnyok rnykoltk be. A mrnkk tanultak a hibbl, gy a msodik TT-vel aligha lesznek hasonl problmk. Az els s legfontosabb stabilizl tnyez az j hts futm, amelyet a VW Golfbl, az Audi A3-asbl s testvrmodelljeikbl mr jl ismernk. A tbb lengkaros szerkezet eleve sokkal jobb, mint a korbbi egyszer, csatolt lengkaros felfggeszts, de ennyi nem volt elegend az Audi mrnkeinek. 120 km/h felett a hts ajtbl elbj szrnyacska segt fenntartani a hts futm tapadst, de a TT-ben alapfelszerels a mgneses elven mkd aktv lengscsillapts is. Az els tengelyvonal el szerelt motor persze gy is orrnehzz teszi az autt, de a tervezk ezt a jelensget is igyekeztek tomptani: a vzszerkezet 69%-ban alumniumbl kszlt, de a hts rsz nehezebb acl, gy sikerlt javtani a slyeloszlson, ami a hosszabb tengelytv miatt eleve jobbnak grkezett, mint az elz TT esetben. A vgeredmny: az Audi le merte rni a sajtkzlemnyben, hogy a TT semleges viselkedse hatrhelyzetben is legfeljebb enyhe alulkormnyzottsgba csaphat t, azaz rosszindulat kitrsekrl sz sem lehet.

Az jts szndka a motorvlasztkhoz rve lthatan kifogyott a tervezkbl. Egyszeren levettek a polcrl kt jl bevlt motort, mell egy hatsebessges kzi kapcsols vltt, s az Audi A3-asbl ismert sszkerkhajts ertviteli rendszert, s betettk az j karosszriba. A kisebbik motor - amely egyelre csak elskerk-hajtssal kombinlhat - a VW Golf GTI-bl szrmaz 200 lers, TFSI jelzs, turbs ngyhengeres. Ezzel a TT 6,4 msodperc alatt rheti el a 100 km/h-s tempt, s legfeljebb 240 km/h-val haladhat. Az ersebbik a Golf R32 3,2 literes, 250 lers V6-osa. Ehhez mr sszkerkhajts is jr, de ezzel egytt is 5,7 msodperc alatt gyorstja a kupt 100 km/h-ig, s ez esetben mr a vgsebessget is elektronika korltozza 250 km/h-ra.
Mindez persze csak a kezdet, hiszen ksbb jn majd a kabri vltozat, s nincs okunk ktelkedni benne, hogy hamarosan bvl a motorvlasztk, s az j modellben is elrhetv teszik a villmgyors, flautomata DSG vltt. sszegzs, az j Audi TT Coup egy igazi sszvr.
rta: viperking
|